Vanwege de beperkte actieradius van accu’s is ver reizen met elektrische auto’s nog altijd een uitdaging, zeker als je op vakantie gaat. Goed plannen is essentieel.
Met de elektrische auto op vakantie naar Zuid-Frankrijk? Met een auto met een beperkt bereik op één acculading, zullen veel vakantiegangers ervoor terugdeinzen. Toch gaan elektrische rijders het avontuur steeds vaker aan, geholpen door de gestage toename van laadpalen en met de hulp van apps en websites die vertellen waar de laadmogelijkheden zijn.
“Elektrische rijders moeten hun reis vooral goed plannen”, zegt Ton Huyskens van BOVAG. “Daarnaast moeten ze er rekening mee houden dat ze bijvoorbeeld niet op een zwarte zaterdag de file inrijden en dat de airco de accu leegtrekt.”
Huyskens benadrukt dat het om slechts 10.000 volledig elektrische auto’s in Nederland gaat en maar weinigen ermee op vakantie gaan. “Er zijn veel meer rijders van hybride-auto’s en die kunnen terugvallen op een volle tank benzine of diesel.”
Verschillende betaalmethoden laadpalen
Het aantal meldingen bij de Alarmcentrale over volledig elektrische auto’s in het buitenland is heel bescheiden.
“Vorig jaar hadden we 254 pechmeldingen van volledig elektrische auto’s tegen bijvoorbeeld 14.000 benzineauto’s”, zegt Ad Vonk van de ANWB. “Elektrische rijders zullen zich niet heel snel op vakantie laten verrassen door een lege accu. Ze moeten wel letten op de verschillende betalingswijzen van de laadpalen. Wij zeggen dat het nog een uitdaging is.”
Veel mensen rijden hun auto zakelijk en vaak bieden leasemaatschappijen wisselauto’s voor vakantie aan. Sommige elektrische rijders vinden het juist een sport om te kijken hoe ver ze met hun auto kunnen komen.
"Filmpjes daarvan zetten ze dan op Youtube”, zegt Koos Burgman van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). "Veel van onze leden willen het elektrisch rijden uitdragen.” Via het forum en via websites als ChargeMap.com wisselen ze ervaringen uit over laadpalen in het buitenland.
Bij Tesla zijn ze dat stadium van pionieren al voorbij, zegt communicatiemanager Berith Behrens. De fabrikant heeft zelf een netwerk van zogenoemde superchargers en laadpalen opgezet van Noorwegen tot in Spanje. De auto’s zijn uitgerust met apparatuur die je naar de volgende laadplek loodst.
"Om met een lege accu langs te kant te staan, moet je de signalen heel erg negeren”, zegt Behrens. "Wij zien dat mensen met een nieuwe auto juist als eerste een roadtrip maken naar bijvoorbeeld Parijs of Berlijn.”